onsdag 19 december 2007

Tisdag 18/12

Sju personer var på plats i bygglokalen igår. Fredrik och Tony, Christer, Blom, Ulf, Marianne och undertecknad. Som om detta inte vore nog....vi fick en hel del gjort dessutom!!

Märkliga skador på LS 8an upptäcktes av en observant Fredrik. Tryckskador i nosen som är uppkomna från insidan. Förmodligen genom att pedalställets översta del alt. fotens översta del, vid sidroderutslag trycker mot skalets insida så kraftigt att det medför krackeleringar i plast och gelcoat. Identiska skador finns på båda sidor. Olyckligtvis är just detta område på flygplanet ett relativt svårt ställe att få till en bra lagning på utan allt för stora ingrepp. Det medför också ofta ommålning av randen på sidan av kroppen. I början av 90-talet (ojojoj va längesen!!!) hade vi samma problem med LS6c, (dock bara på en av tre individer SE-UKM). Då löste vi problemet genom ett stopp så att det inte gick att skjuta fram pedalerna till det kritiska läget. LS 8an kräver dock en annan lösning. Kroppen rengjordes i övrigt och kvar är hårdvaxning och putsning av huven.

I övrigt monterades janusens sidroder, sittbrunnen rengjordes och bättringsmålades. Vi vände på LS 4an, demonterade, rengjorde och monterade huvudhjulet.

Kvar att göra på HC är att montera sitsarna och putsa huven. Sen är flygplanet klart för transport till Ålleberg.

Efter jul kommer vi att börja se över vingarna. Stora ytor att rengöra och vaxa blir det, och din insats behövs mer än någonsin. Fortsätter vi i den takt vi inlett byggsäsongen kommer vi garanterat vara klara för flygning i slutet av mars. Och det är ju då 5 metarna står på rad.......

Så kom ut och bidra med din tid tisdagar och lördagar. DU BEHÖVS!

/Daniel Johansson